26. nov. 2014

Syrer og baser

Forsøg #21
Undersøg om udvalgte stoffer fra din hverdag er syrer, baser eller neutrale 

Materialer:
- NaCl (alm. køkkensalt)
- Lagereddike
- Gips
- Solsikkeolie
- Opvaskemiddel
- Salpetersyre
- NaOh
- Opvasketablet

- PH-papir
- Glasspatel
- Filterpapir
- alm. vand fra hanen

Forsøgsdesign:














Jeg rev små stykker PH-papir stykker af, og lagde dem på filterpapiret som vist på billedet.
Derefter skulle jeg teste de viste stoffers ph-værdi på papiret. De stoffer der ikke var flydende, skulle først lige opløses i vand og derefter testes.
Jeg tjekkede stoffernes PH-værdi, ved at dyppe en glasspatel i det flydende stof. Derefter satte jeg en lille prik på det PH-papir ud for det valgte stofs navn.

Resultat:
Resultatet kan både ses på billedet til højre, og på nedenstående skema.

Stof:
PH-værdi:
Syre, base eller neutral
NaCl (alm. Køkkensalt)
7
Neutral
Lagereddike
3
Syre
Gips
7
Neutral
Solsikke olie
4
Syre
Opvaskemiddel
6
Meget svag base
Salpetersyre
1
Syre
NaOh
11
Base
Opvasketablet
9
Base

Konklusion:
Stofferne blev målt til både neutrale (PH = 7), stærke og svage syrer eller baser.
Nogle af stoffernes PH-værdi blev jeg lidt overrasket over. Specielt opvasketabletten hvis PH-værdi er helt oppe på 9, og derfor en rimelig kraftig base. 
Jeg vidste slet ikke at et stof som dette, som er et rengøringsmiddel vi bruger i hverdagen, var så basisk. 
Tilgengæld var det flydende opvaskemiddels PH-værdi på 6, hvilket nærmest er neutralt. 
Begge stoffer er jo opvaskemidler, man bruger til rengøring af fødevarer, og derfor synes jeg, det er mærkeligt, at der er så stor forskel på deres PH-værdi. 
Jeg tænker at grunden til dette er, at det flydende opvaskemiddel jo er et, vi kan få på hænderne, når vi vasker op, og derfor ville det ikke være så godt, hvis det ikke var neutralt.
Hvor imod opvasketabletten ikke er en, vi får direkte på hænderne. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar