5. sep. 2014

Elektromagnetisme

Forsøg #8
Hvordan kan man vise magnetfeltet omkring en stangmagnet?

I dette forsøg skulle vi via jernfilspåner viser magnetfeltet omkring en stangmagnet.
Jeg gjorde følgende:
- Placerede en stangmagnet under et stykke pap
- Derefter hældte jeg jernfilspåner ud på pappet
- Jernfilspånerne blev tiltrukket af magnetfelterne, og derfor kan man (ligesom på billedet nedenfor til højre) se hvor magetfelterne er 

Forsøgsdesign:
























Resultat:
Man kan ud fra billedet se hvordan en stangmagnets magnetfelter er. Der hvor jernfilspånerne ligger tættest er magneten stærkest 
Feltet går fra nordpol til sydpol. Så feltlinierne går udad ved nordpolen, og indad ved sydpolen.

Konklusion:
En stangmagnets magnetfelt er det samme som jordens.


Forsøg #7
Vis magnetfelt omkring en strømførende ledning

En elektrisk ladning der bevæger sig vil frembringe et magnetisk felt.  Det er det der sker når man sender strøm gennem en ledning, og det er det, dette forsøg går ud på.

Forsøgsdesign:

Resultat og konklusion: 
For at vise magnetfeltet omkring en strømførende ledning placeres 4 små kompas' omkring ledningen. Når der ikke er strøm i ledningen vil alle 4 kompas pege mod nord. 
Men når der sendes jævnstrøm igennem ledningen, dannes der et magnetfelt, og de 4 kompas vil indrette sig efter magnetfeltet.
Den cirkel som kompasnålene dannede da strømmen blev tændt, er den strømførende lednings magnetfelt.

Forsøg #6
Lav en elektromagnet, og påvis polerne

Jeg har samlet 2 forsøg.
I det ene forsøg illustrere jeg elektromagnetisme ved hjælp af en spole og kompas'. 
(Billedet til venste)

I det andet prøver jeg at lave min egen elektromagnet, med et søm, noget ledning, 2 krokodillenæb og jævnstrøm. 
(Billedet til højre)

Forsøgsdesign:

Resultat og konklusion:
(Forsøget til venstre)
Når der sendes strøm igennem en spole kan det sammenlignes med et kæmpe stort magnetfelt fordi alle vindinger danner et magnetfelt omkring den enkelte ledning. Uden for spolen løber de magnetiske feltlinier præcis ligesom magnetfeltet omkring en stangmagnet. 
De tog kompas' viser i hvilken ende af spolen henholdsvis nord- og sydpolen er i. (Se billedet)

(Forsøget til højre)
I dette forsøg har jeg lavet min egen elektromagnet. En elektromagnet, i dette tilfælde, består af en isoleret ledning der er viklet omkring f.eks. et søm. Elektromagneten er kun magnetisk så længe der løber strøm igennem ledningen. 
For at finde nord- og sydpolen på elektromagneten kan man bruge gribereglen: Grib om spolen med højre hånd og fingerspidserne i strømmens retning. Nordpolen er ved tommelfinger-enden.

1 kommentar: