2. mar. 2015

syrer, baser og salte

Forsøg #23
Lav en base. 
Brug kalkvand som C02 indikator. 

Materialer:
- calcium pulver
- 2 reagensglas
- glasplade
- tændstikker
- tragt
- filtrérpapir
- lige glasrør
- indikator-papir 

Forsøgsdesign:
Først fyldte jeg den ene reagensglas 1/3 op. Derefter tilsatte jeg calciumpulveret og rørte rundt med glasspatelen så det blev opløst. I det andet rene reagensglas satte jeg en tragt med et filtrerpapir i, og hældte væsken over i, for at filtrere calcium pulveret fra.

Jeg testede væskens pH-værdi på et stykke indikatorpapir

Derefter pustede jeg forsigtigt i væsken som vist på nedenstående video.



Resultat:Før var væsken gennemsigtig, efter jeg pustede i den, blev den uklar og hvid. Væsken blev også basisk (højre pH-papir) hvor den før var neutral (venstre pH-papir). Væskens pH-værdi gik fra ca. 7 til ca. 11.           Konklusion: Når metal kommer ned i væsken, bliver hydrogen-ionerne (syre-ionerne) frigivet, og der kommer et overtal af hydroxid-ioner (base-ionerne).                       Derfor vil væsken efter kort tid blive til en stærk base.     Væsken bliver hvid fordi der er fri kalk der flyder rundt i vandet. Kalkvand som CO2 indikator fungere altså ved, at væsken går fra at være klar til at være hvid hvis der er CO2 til stede - hvilket der kom i dette forsøg, da jeg pustede i væsken. Når calcium går på ion-form afgiver den to elektroner, og får derfor to positive ladninger. De to elektroner går sammen med to hydrogen-ioner, der er til stede i vandet, og danner frit hydrogen, som er det der bliver frigivet, og væsken derfor bliver til en base.Calcium-ionerne går sammen med to hydroxid-ioner og danner kalkvand. 

syre + metal -> salt + hydrogen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar