2. nov. 2014

Induktionsspænding

Forsøg #17
Hvilke faktorer har indflydelse på den inducerede spænding?

Dette forsøg skiller sig lidt ud fra de andre vi har lavet. I dette forsøg gælder det nemlig ikke om at få et resultat som sådan, men om at finde ud af hvilke faktorer der har indflydelse på det resultat man får.

Materialer:
- 4 spoler (en med 200 og 400 vindinger, og to med 1600 vindinger)
- 4 ledninger
- 1 galvanometerindsats
- 2 stangmagneter

Forsøgsdesign:
























Her ses den opstilling jeg brugte til undersøge hvad der har indflydelse på induktionspændingen.

Resultat:
Først ville vi se hvilken betydning spolens vindingstal har.
Jeg har lavet dette skema som illustrerer det resultat jeg fik.

Spolens vindingstal
Galvanometerets udslag
200
1 streg
400
1,5 streg
1600
4 streger

Bagefter undersøgte jeg hvilken betydning magnetens hastighed har.

Magnetens hastighed
Galvanometerets udslag
Langsom
1 streg
Middel
1,3 streg
Hurtig
1,5 streg





Til sidst, om det gav en forskel hvis jeg brugte to, i stedet for en stangmagnet.

Magnetfeltets styrke
Galvanometerets udslag
1 magnet
1,5 streg
2 magneter
3 streger




Man kan se at alle 3 faktorer har betydning for induktionsspændingen.

Konklusion:

Ud fra dette forsøg kan jeg konkludere en masse ting.
Det er vigtigt at tage en ting ad gangen, når man skal finde ud af hvilke faktorer der har betydning for det forsøg man laver. Hvis nu man ændrede både spolens vindingstal, magnetens hastighed og magnetens styrke på samme tid, kan man jo ikke se hvilken forskel de 3 ændringer hver især gør.

Der er måske bedre måder at undersøge nogle af tingene på.
Jeg ville i hvert fald, til en anden gang, vælge et andet slags forsøg hvis jeg skulle undersøge magnetens hastighed.
Der var flere problematikker ved dette forsøg:
Man kan ikke føre magneten ned i spolen med 100 % samme hastighed hver gang, og derfor kan det give et uklart resultat. Det er også svært at bevæge den med 3 forskellige hastigheder, derfor giver det også et forvrænget billede af, hvor afgørende magnetens hastighed egentlig er. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar